RoboMind to narzędzie edukacyjne, które służy do nauki podstaw programowania za pomocą wirtualnego robota. Wykorzystuje prosty język programowania Robo, który jest odpowiednią opcją dla początkujących. Studenci uczą się dzięki niemu myślenia algorytmicznego poprzez praktyczne zadania, takie jak nawigacja w labiryncie czy manipulacja obiektami.
Umiejętność cyfrowa w XXI wieku staje się równie ważna jak umiejętność czytania i pisania. Podczas gdy wiele programów edukacyjnych stawia na przesadnie uproszczone środowiska wizualne, RoboMind oferuje wyważone podejście. Łączy przejrzystość z praktyczną nauką, dzięki czemu przyciąga zarówno dzieci w szkołach podstawowych, jak i początkujących programistów.
RoboMind to platforma edukacyjna przeznaczona do nauki programowania poprzez sterowanie wirtualnym robotem. Jej podstawę stanowi język programowania Robo, który dzięki swojej prostocie pozwala nawet początkującym szybko zrozumieć podstawowe zasady.
To interaktywne narzędzie jest szczególnie odpowiednie dla dzieci, oferując im zabawną formę nauki. Użytkownicy stopniowo przyswajają myślenie algorytmiczne, w tym koncepcje takie jak pętle, warunki i zmienne. System nauki jest zaprojektowany systematycznie od prostych zadań do bardziej skomplikowanych.
Wirtualne środowisko symuluje rzeczywiste sytuacje – robot porusza się po różnych typach powierzchni, takich jak magazyny czy labirynty. Oprócz wiedzy programistycznej RoboMind rozwija również logiczne myślenie, kreatywność i zdolność rozwiązywania problemów. Dodatkowym plusem jest to, że jest dostępny za darmo.
RoboMind wykorzystuje intuicyjny język programowania Robo do nauki. Jest zaprojektowany w taki sposób, aby pomóc użytkownikom szybko zrozumieć podstawowe zasady i stopniowo rozwijać ich umiejętności. Pierwsze lekcje zaczynają się od prostych poleceń do poruszania się robota, takich jak ruch do przodu czy obrót.
Następnie dodawane są bardziej skomplikowane funkcje, na przykład podnoszenie przedmiotów czy rysowanie kształtów. Systematyczne podejście pomaga zrozumieć strukturę całego narzędzia i kolejność poleceń.
Nauka odbywa się za pomocą przygotowanych lekcji, które stopniowo wprowadzają zaawansowane koncepcje, takie jak pętle, warunki i zmienne. System dodatkowo zapewnia natychmiastową informację zwrotną – robot albo wykonuje zadane polecenie, albo wskazuje na błędy w kodzie. Użytkownicy mogą również tworzyć własne scenariusze.
RoboMind oferuje w przeciwieństwie do innych programów realistyczną symulację pracy z robotami. W środowisku wykonują konkretne polecenia i rozwiązują praktyczne zadania. Wspomniany język programowania Robo stanowi idealny most między blokowym kodowaniem a bardziej zaawansowanymi językami, takimi jak Python czy Java.
W przeciwieństwie do wizualnego układania bloków w Blockly Games, tutaj dzieci uczą się rzeczywistej składni. Kolejną dużą zaletą jest darmowy dostęp do platformy, co odróżnia ją od płatnych alternatyw jak Tynker czy Minecraft: Education Edition.
W porównaniu do Scratch czy Alice oferuje mniej miejsca na kreatywność. Użytkownicy są zatem przede wszystkim ograniczeni do wykonywania wcześniej zdefiniowanych zdań. Zwłaszcza dzieciom może przeszkadzać prosta grafika, która nie jest tak atrakcyjna jak np. w Minecraft: Education Edition.
Przeszkodą techniczną może być konieczność instalacji aplikacji, podczas gdy wiele konkurencyjnych platform działa bezpośrednio w przeglądarce. RoboMind także nie posiada zaawansowanych funkcji dla bardziej doświadczonych użytkowników i nie wspiera połączenia z fizycznymi robotami.
Dla nauczycieli przygotowanie zajęć może być trudniejsze, gdyż narzędzie nie oferuje tak szerokiego wsparcia w postaci materiałów dydaktycznych i planów, jak na przykład Code.org czy Tynker.
Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z RoboMind, musisz pobrać aplikację z oficjalnej strony na swój komputer lub laptop. Nie zapomnij wybrać odpowiedniej wersji dla swojego systemu operacyjnego (Windows, macOS lub Linux). Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami kreatora instalacji.
Po uruchomieniu wraz z dziećmi przejdź przez tutorial, który zaznajomi Cię z podstawowym sterowaniem robotem i używaniem poleceń. Następnie możesz rozpocząć proste zadania, takie jak ruch robota do przodu, obrót czy nawigacja po planszy.
Wraz z rosnącym doświadczeniem, stopniowo przejdziesz do bardziej złożonych koncepcji. Możesz również eksperymentować z rysowaniem kształtów geometrycznych czy tworzeniem własnych scenariuszy. Do dyspozycji są także filmy instruktażowe.
RoboMind jest odpowiedni zarówno do samodzielnej nauki, jak i do nauczania w klasie, gdzie nauczyciele mogą korzystać z gotowych zadań, także do pracy grupowej. Mimo że ma pewne ograniczenia, nadal jest odpowiednią opcją dla początkujących, którzy dopiero poznają programowanie i pracę z robotami.
Sztuczna inteligencja od dawna nie jest już sci-fi i mamy do wyboru od razu kilku sprytnych pomocników. Dwaj z nich, ChatGPT i nowicjusz DeepSeek, obecnie konkurują o sympatię użytkowników. Czym się różnią? I który z nich jest najlepszy?
Code.org Studio to popularne narzędzie online, które oferuje dzieciom (ale także dorosłym) dostęp do zabawnych i interaktywnych lekcji programowania. Dzięki wizualnym poleceniom blokowym mogą łatwo tworzyć animacje, gry i aplikacje, rozwijać myślenie logiczne i wzmocnić kreatywność.
Kodu Game Lab to innowacyjna platforma do nauki programowania, która umożliwia dzieciom tworzenie własnych gier za pomocą wizualnego kodowania blokowego. Przy tym mogą eksperymentować z projektowaniem gier, rozwijać kreatywność i myślenie logiczne.
Projekt Stargate to ambitna inicjatywa mająca na celu stworzenie infrastruktury dla sztucznej inteligencji w USA. Celem jest zainwestowanie 500 miliardów dolarów w ciągu najbliższych czterech lat. Projekt, wspierany przez gigantów takich jak OpenAI, SoftBank i Microsoft, obiecuje tysiące miejsc pracy i gospodarczą dominację USA.
Sam Altman, CEO OpenAI, ogłosił, że firma już wie, jak stworzyć ogólną sztuczną inteligencję i kieruje się ku rozwojowi superinteligencji. Według jego prognozy może to być rzeczywistością już za kilka lat. Pomimo że obecne systemy AI mają wciąż znaczące braki, Altman wierzy w ich szybkie pokonanie.
Minecraft: Education Edition łączy popularny świat gry z nauką. Dzieci mogą odkrywać programowanie, współpracować przy rozwiązywaniu problemów i uczyć się nowych umiejętności w znanym środowisku pełnym kreatywności. Jak to działa i nadaje się także dla mniejszych dzieci?