Predkosc.pl Artykuły AI w szkołach: Jak już teraz zmienia nauczanie naszych dzieci?

AI w szkołach: Jak już teraz zmienia nauczanie naszych dzieci?

Roboty w szkołach? Spokojnie, nauczyciele nie stracą pracy. Sztuczna inteligencja (AI) wprawdzie zmienia edukację, ale według ekspertów kluczowa pozostaje ludzka kreatywność i krytyczne myślenie. Dowiedz się, jak ChatGPT i inne narzędzia AI mogą pomóc zarówno uczniom, jak i nauczycielom.

AI w szkołach: Jak już teraz zmienia nauczanie naszych dzieci?

Sztuczna inteligencja (AI) zmienia reguły gry w edukacji. Narzędzia takie jak ChatGPT nie są już używane tylko przez entuzjastów, ale również przez większość społeczeństwa. Razem z tym pojawiają się pytania, jak znaleźć równowagę między technologią a ustalonymi metodami nauczania.

AI: Więcej niż tylko cyfrowy asystent

AI nie ogranicza się już do wyszukiwania informacji. Nowoczesne platformy potrafią generować teksty, dostarczać informacje zwrotne, proponować kreatywne rozwiązania i wiele więcej. Dla pedagogów oznacza to kluczowe pytanie: „Jak wykorzystać potencjał AI, aby nie stracić ludzkiego czynnika w edukacji?”

Według wielu ekspertów kluczem jest znalezienie równowagi między postępem technologicznym a rozwojem krytycznego myślenia, etycznego myślenia i kreatywności. Są to umiejętności, które AI na razie nie potrafi zastąpić.

AI może dostarczyć góry informacji i rozwiązań, ale to my musimy je krytycznie ocenić. Uczniowie muszą nauczyć się zadawać pytania, weryfikować fakty i oceniać etyczne konsekwencje wyników generowanych przez AI. W praktyce może to oznaczać, że AI zaproponuje strategię marketingową, ale uczeń musi rozważyć jej realność, trafność i aspekty etyczne.

Nauka przez działanie: Projekty i współpraca z AI

Nauczanie projektowe i badawcze z wykorzystaniem AI otwiera nowe możliwości. Uczniowie uczą się analizować dane z pomocą narzędzi AI, ale jednocześnie koncentrują się na interpretacji i zastosowaniu zdobytej wiedzy w rzeczywistych sytuacjach.

Współpraca z firmami przy prawdziwych projektach umożliwia im zastosowanie teoretycznych umiejętności w praktyce i zdobycie cennych doświadczeń. Ważny jest również rozwój umiejętności komunikacyjnych, ponieważ AI potrafi generować teksty, ale brakuje jej empatii, kreatywności i zdolności do dotarcia do odbiorców.

Etyka i AI: Odpowiedzialne użycie technologii

Ze wzrostem wpływu AI konieczne jest skupienie się na etycznych aspektach jego użycia. Uczniowie muszą nauczyć się rozpoznawania potencjalnych zagrożeń, takich jak przeinaczenia, naruszanie prywatności i brak przejrzystości.

AI może być doskonałym pomocnikiem w generowaniu pomysłów, ale prawdziwa kreatywność wymaga ludzkiego podejścia. Dlatego uczniowie uczą się rozwijać i wzbogacać propozycje generowane przez AI o własne pomysły i innowacje. Nauczyciele powinni natomiast starać się nauczyć uczniów, że AI nie zrobi wszystkiego za nich, tylko im pomoże.

Ocena w erze AI: Nacisk na proces i zrozumienie

Tradycyjne testy oparte na zapamiętywaniu już w erze AI nie wystarczają. Ocena powinna według niektórych ekspertów skupiać się na procesie nauki, zrozumieniu, adaptacji i efektywnym wykorzystaniu AI.

Ważne jest obserwowanie, jak uczniowie dochodzą do wniosków, jak analizują i modyfikują wyniki generowane przez AI oraz jak stosują zdobytą wiedzę w praktyce. Konieczne jest także stałe doszkalanie samych nauczycieli. Wiele szkół czekają inwestycje w szkolenia, i to nie tylko dla pracowników pedagogicznych.

AI w edukacji to ogromny potencjał, ale i wyzwania. Powinniśmy postrzegać AI jako partnera, który pomaga rozwijać ludzkie umiejętności i przygotowywać uczniów na przyszłość pełną technologii. Tylko w ten sposób zapewnimy, że będziemy używać sztucznej inteligencji z rozwagą i nie oddamy jej w ręce tylko nielicznych wybrańców.

Sztuczna inteligencja od dawna nie jest już sci-fi i mamy do wyboru od razu kilku sprytnych pomocników. Dwaj z nich, ChatGPT i nowicjusz DeepSeek, obecnie konkurują o sympatię użytkowników. Czym się różnią? I który z nich jest najlepszy?

Code.org Studio to popularne narzędzie online, które oferuje dzieciom (ale także dorosłym) dostęp do zabawnych i interaktywnych lekcji programowania. Dzięki wizualnym poleceniom blokowym mogą łatwo tworzyć animacje, gry i aplikacje, rozwijać myślenie logiczne i wzmocnić kreatywność.

Kodu Game Lab to innowacyjna platforma do nauki programowania, która umożliwia dzieciom tworzenie własnych gier za pomocą wizualnego kodowania blokowego. Przy tym mogą eksperymentować z projektowaniem gier, rozwijać kreatywność i myślenie logiczne.

Projekt Stargate to ambitna inicjatywa mająca na celu stworzenie infrastruktury dla sztucznej inteligencji w USA. Celem jest zainwestowanie 500 miliardów dolarów w ciągu najbliższych czterech lat. Projekt, wspierany przez gigantów takich jak OpenAI, SoftBank i Microsoft, obiecuje tysiące miejsc pracy i gospodarczą dominację USA.

RoboMind to narzędzie edukacyjne, które służy do nauki podstaw programowania za pomocą wirtualnego robota. Wykorzystuje prosty język programowania Robo, który jest odpowiednią opcją dla początkujących. Studenci uczą się dzięki niemu myślenia algorytmicznego poprzez praktyczne zadania, takie jak nawigacja w labiryncie czy manipulacja obiektami.

Sam Altman, CEO OpenAI, ogłosił, że firma już wie, jak stworzyć ogólną sztuczną inteligencję i kieruje się ku rozwojowi superinteligencji. Według jego prognozy może to być rzeczywistością już za kilka lat. Pomimo że obecne systemy AI mają wciąż znaczące braki, Altman wierzy w ich szybkie pokonanie.